Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo heeft in het tweede kwartaal een omzet behaald van 1,24 miljard dollar. Dat is 15 procent meer dan een jaar geleden, de grootste inkomstenstijging in bijna negen jaar.
Dat maakte het concern dinsdag bekend.
Om de opbrengsten op te krikken, heeft Yahoo wel flink moeten investeren. De vergoedingen aan partnerwebsites om websiteverkeer te genereren stegen tot 200 miljoen dollar, ruim vier keer zoveel als in april, mei en juni van 2014. Onder meer Mozilla en Oracle ontvingen meer geld voor het verkeer dat ze naar Yahoo leiden. Exclusief de vergoedingen aan partnersites bleef de omzet stabiel.
Yahoo zette een verlies neer van bijna 22 miljoen dollar, tegen een winst van zo’n 270 miljoen dollar een jaar eerder. Het bedrijf verwacht in het derde kwartaal een omzet te halen tussen de 1 miljard en 1,04 miljard dollar.
Marktkenners hadden op meer gehoopt, het aandeel Yahoo ging in de nabeurshandel op de beurs in New York korte tijd flink onderuit.
Opmerkingen van topvrouw Marissa Mayer deden het sentiment echter omslaan. Mayer gaf aan adviseurs ingehuurd te hebben om "de meest veelbelovende mogelijkheden'' voor het belang in Yahoo Japan te onderzoeken. Analisten vinden al langer dat Yahoo zijn deelneming te gelde moet maken.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl